niedziela, 19 czerwca 2016

Za oknami wreszcie cudne słonko. W zasięgu ręki pachnące truskawki, poziomki, coraz więcej warzyw bez chemicznych dodatków. Pewnie i Wy sięgacie codziennie po warzywne dodatki do posiłków, dlatego mój dzisiejszy wpis to przepis na sałatkę. Świetnie sprawdza się jako obiadowy dodatek, ale także jako przekąska do zabrania ze sobą gdzieś poza domowe zacisze.

Sałatka grecka 

o - porwać listki kapusty pekińskiej, a następnie dodać świeży czosnek przeciśnięty przez praskę, świeżo zmielony czarny pieprz i pokrojoną w cienkie krążki czerwoną cebulę; wymieszać

sn - doprawić solą i odstawić na kilka minut, aby się przegryzło :)

W międzyczasie pokroić:

sn - oliwki w cienkie plasterki oraz ser feta w niewielkie kosteczki; dodać do sałaty, a następnie skropić:

k - octem winnym i dodać obrane ze skórki i pokrojone pomidory; wymieszać; następnie dodać:

g - szczyptę tymianku (z tymiankiem radzę uważać, gdyż jeśli dodamy go zbyt dużo, to smakiem zdominuje potrawę)

sł - na koniec skropić oliwą z oliwek, solidnie wymieszać i odstawić na chwilkę.

Uwagi: Oryginalny przepis na sałatkę pochodzi z książki Kuchnia kreatywna, czyli gotowanie wg Pięciu Przemian E.Dobek, T.Guliński.

piątek, 16 lipca 2010

W tak upalne dni z jakimi mamy do czynienia ostatnio, kiedy to temperatura w cieniu przekracza 30 stopni, szukamy ochłodzenia. Najczęściej kończy to wyborem napojów lodowato zimnych lub z dodatkiem kostek lodu lub też samych lodów.
Kuchnia Pięciu Przemian proponuje inne sposoby na naturalne ochładzanie organizmu, wykorzystując przy tym energetyczne właściwości poszczególnych produktów żywieniowych. Wg tego podziału wszelkie produkty dzielimy na: zimne, chłodne, neutralne, ciepłe i gorące.
Surówka, na którą podaję dziś przepis składa się właśnie z produktów o naturze chłodnej lub zimnej, stąd świetnie pomaga nam się ochłodzić w zupełnie naturalny sposób.

Przepis dodaję do akcji "Smacznie i pomidorowo".

...


...
Rzodkiewkowo-pomidorowo-ogórkowa surówka obiadowa
k - jedno opakowanie serka wiejskiego gruboziarnistego (u mnie serek firmy Piątnica) odsączonego z nadmiaru serwatki,
g - 1/2 łyżeczki kurkumy,
g - słodka mielona papryka do smaku,
sł - 1 duży ogórek obrany, pozbawiony pestek i pokrojony w grubą kostkę,
sł - 1/2 płaskiej łyżeczki nierafinowanego cukru trzcinowego,
o - pęczek rzodkiewek umytych i pokrojonych w grubą kostkę,
o - ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę,
o - świeżo zmielony czarny pieprz,
sn - sól morska jodowana,
k - 1 duży pomidor lub 2 mniejsze, obrane ze skórki, pozbawione gniazd nasiennych i pokrojone w grubą kostkę.
Wszystkie składniki wymieszać wg podanej kolejności i odstawić na ok. 15 min.
...

...
Przepis jest mojego autorstwa.

poniedziałek, 14 czerwca 2010

Kaszubskie truskawki nadal grają u nas główne skrzypce. Ciekawe czy kiedyś nam się znudzą... ?
Tym razem stanowią esencję pysznej i banalnie prostej sałatki, która świetnie nadaje się jako przekąska na drugie śniadanie. Do pełni szczęścia brakowało mi tylko mojego domowego chleba, więc koniecznie muszę powtórzyć tę sałatkę po powrocie z urlopu.
...
Francuska sałatka truskawkowa
g - główkę zielonej sałaty porządnie umyć, odsączyć, listki podrzeć na niewielkie kawałki, dodać:
sł - 2-3 łyżki oleju z pestek winogron,
o - oprószyć pieprzem ziołowym,
sn - dodać 10 dag pokrojonych w kostkę paluszków krabowych,
k - 20 dag umytych, odszypułkowanych i pokrojonych na ćwiartki truskawek,
k - 2-3 łyżki świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy.
Wszystko dokładnie wymieszać i odstawić na 15-20min do przegryzienia się smaków.
Bosko smakuje z kromką pełnoziarnistego pieczywa (najlepiej domowego).
...

...
Przepis oryginalny pochodzi z poradnika "Natura i Ty" nr 6(16), 2009, a jego modyfikacja zgodna z PP jest mojego autorstwa.
Wykorzystane w tym wpisie zdjęcie pochodzi z tej strony.

sobota, 12 czerwca 2010

Co prawda lato nie jest najlepszą porą na zjadanie orzechów w dużych ilościach, ale akurat ta surówka jest idealna na letnią przekąskę. Świetnie nadaje się na wakacyjne śniadanie, kiedy czas spędzamy na urlopie, a nie w kuchni. Jej urok to przede wszystkim mieszanka orzechów z owocami, zresztą wypróbujcie sami...
...
Surówka orzechowa
o - 5 łyżek płatków owsianych zalać
sn - 6 łyżkami zimnej wody źródlanej; dodać:
k - kropelkę soku z cytryny,
g - szczyptę kakao,
sł - łyżkę miodu,
sł - 12 posiekanych orzechów laskowych.
Wymieszać i pozostawić na noc.
Rano dodać:
o - szczyptę imbiru,
o - szczyptę cynamonu,
sn - szczyptę soli,
k - 1 starte jabłko (najlepiej ze skórką),
k - sok z połowy cytryny,
g - 1/4 łyżeczki kakako,
sł - 5 łyżek mleka,
sł - 5 łyżek twarożku.
Wymieszać i gotowe :)
Moje uwagi: do surówki można również dodać surowe owoce sezonowe - należy to zrobić w odpowiednim smaku.
...

...
Przepis oryginalny pochodzi z poradnika "Natura i Ty" nr 12 (21), 2009.
Wykorzystane w tym wpisie zdjęcie pochodzi z tej strony.

wtorek, 05 stycznia 2010
Kiedy dostęp do świeżych warzyw jest mocno ograniczony, bo za oknami śnieg i mróz, wówczas zaczynamy doceniać skarby takie jak kiszona kapusta. Przydatna zwłaszcza zimą, kiedy surówki zbytnio nas wychładzają. Sałatka przygotowana na bazie takiej właśnie kapusty jest źródłem cennych minerałów i mikroelementów, a odpowiednio zrównoważona nie szkodzi nam zimą i nie wychładza. Jednak ze względu na smak kwaśny nie należy jest spożywać codziennie.
...
Sałatka z kapusty kwaszonej i papryki
k - 30-40 dag kwaszonej, opłukanej i drobno pokrojonej,
g - oprószyć 1/2 łyżeczki kurkumy, wymieszać,
sł - dodać 1 czerwoną paprykę konserwową pokrojoną w drobną kostkę,
sł - wlać 2-3 łyżki oleju z pestek winogron, wymieszać,
o - dodać 1/4 łyżeczki świeżo zmielonego czarnego pieprzu, wymieszać,
sn - dodać sól do smaku, wymieszać.
Odstawić na 15-20 min, żeby smaki miały czas się "przegryźć".
...
.
...
Przepis jest mojego autorstwa.
piątek, 18 grudnia 2009
Myszkując po tej stronie znalazłam kilka interesujących przepisów, pasujących idealnie do zimowych klimatów panujących za oknem. Co prawda jeszcze ich nie wypróbowałam, ale zamierzam. Póki co wrzucam na bloga - może Wy spróbujecie ją wcześniej ode mnie...
...
Zimowa surówka z marchwii i pora
sł – marchewkę zetrzeć na grubej tarce, 
o – dodać pokrojonego pora i starty chrzan,
sn – lekko posolić,
k – dodać starte na grubej tarce jabłko,
g – 1/4 łyżeczki kurkumy,
sł – niewielką ilość słodkiej śmietany,
sł - dodać szczyptę nierafinowanego cukru trzcinowego.
Wszystko porządnie wymieszać i odstawić na kilkanaście minut, żeby połączyły się smaki.
...
.
...
Przepis oraz zdjęcie znalazłam tutaj.
wtorek, 27 października 2009
Surówka z dyni i jabłek
sł - 50 dag pomarańczowej dyni,
o - szczypta imbiru lub 1/2 łyżeczki soku ze świeżego imbiru,
sn - sól,
k - 2 kwaskowate jabłka.
sos:
k - 1/2 łyżeczki skórki otartej z cytryny,
g - 2 łyżki wrzącej wody,
sł - 2-3 łyżki oliwy,
sł - 1 łyżeczka słodu lub miodu.
Do startej dyni dodać sok z imbiru (lub imbir sproszkowany), sól oraz starte jabłka (razem ze skórką). Wymieszać. Do niewielkiego słoiczka włożyć po kolei wszystkie składniki sosu, słoik zakręcić i energicznie potrząsnąć, aż składniki się połączą.
Do surówki dodać sos, dokładnie wymieszać, przykryć i odstawić na 30 min pod przykryciem, aby przeniknęły się wszystkie smaki i aromaty.
Podawać jako dodatek do potraw.
...
.
...
Przepis pochodzi z książki Jedz i żyj zgodnie z porami roku B. Cyran.
Zdjęcie jest z tej strony.
czwartek, 10 września 2009
Sałatkę zrobiłam już jakiś czas temu i czekała ona na wolną chwilę, żeby ją opublikować. Niestety niezbyt nadaje się na nadchodzące chłodne jesienne dni, ale gdyby się zdarzyły jeszcze prawdziwie letnie klimaty, to naprawdę bardzo polecam to połączenie pomidora z arbuzem.
Przepis dodaję do akcji "Pomidorowy sezon 2009".
...
.
...
Sałatka pomidorowo-arbuzowa
sos:
k - kubeczek jogurtu naturalnego bez cukru,
g - 1/4 łyżeczki kurkumy,
sł - łyżeczka nierafinowanego cukru trzcinowego,
o - świeżo zmielony czarny pieprz,
o - 1/2 ząbka czosnku przeciśniętego przez praskę,
sn - sól do smaku.
Wszystkie składniki wymieszać wg podanej kolejności i odstawić na ok. 15min do "przegryzienia się" smaków. Potem dodać:
k - 1-2 duże pomidory obrane ze skórki i pokrojone w grubą kostkę,
g - szczyptę kakao,
sł - tyle samo arbuza ile pomidorów; arbuza pozbawić pestek i pokroić w grubą kostkę.
Wymieszać wszystkie składniki i gotowe.
...
.
...
Przepis jest mojego autorstwa.
niedziela, 12 lipca 2009
W sezonie letnim surowych warzyw i owoców nigdy nie mamy dość, więc dodajemy prawie do wszystkiego :) Oczywiście nie obywamy się również bez surówek typowo obiadowych. Dziś najprostsza z możliwych:
...
Surówka pomidorowo-ogórkowo-paprykowa
k - dużego pomidora obrać ze skórki i pokroić w grubą kostkę razem z gniazdami nasiennymi,
sł - średniego ogórka obrać ze skórki i pokroić również w grubą kostkę lub nieregularne kawałki,
sł - średnią czerwoną paprykę pozbawić gniazda nasiennego i pokroić w grubą kostkę.
Warzywa razem wymieszać i zostawić na kilka minut, aby puściły sok.
W tym czasie przygotować sos:
k - kubeczek jogurtu naturalnego bez cukru (dałam danone),
g - 1/4 łyżeczki kurkumy,
sł - płaska łyżeczka nierafinowanego cukru,
o - 2 ząbki czosnku rozgniecione przez praskę,
o - świeżo zmielony czarny pieprz do smaku,
sn - sól do smaku.
Wszystko wymieszać i połączyć z warzywami.
...
.
...
Moje uwagi: pewnie się dziwicie dlaczego przy warzywach przeszłam od smaku kwaśnego do słodkiego, pomijając smak gorzki; przypominam więc, że jeśli potrawa nie jest smażona, gotowana bądź duszona nie zachodzą w niej kolejne przemiany; dbając o stosowanie w takiej potrawie wszystkich pięciu smaków, dbamy o jej odpowiednie zrównoważenie smakowe, ale nie doprowadzamy do pięciu przemian.
...
Przepis jest mojego autorstwa.
poniedziałek, 08 czerwca 2009

Wśród swoich zapisków znalazłam ciekawy przepis na sałatkę. Mam co prawda zaznaczone, iż jest to typowy jesienny przepis, myślę jednak, że na chłodne i wilgotne wiosenno-letnie dni również się świetnie nada.

...

Sałatka z selerem i ryżem

Do salaterki wsypać:

sł – garść grubo posiekanych orzechów laskowych,

sł – garść obranych ze skórki i grubo posiekanych migdałów,

sł – garść rodzynek.

Dodać starty na grubej tarce:

o – seler,

o – i ugotowany na sypko naturalny ryż.

Wszystko wymieszać i dodać:

sn – szczyptę soli do smaku,

k – kilka kropel soku z cytryny,

g – szczyptę kurkumy,

sł – dobrej jakości majonez (w takiej ilości, aby wszystkie składniki się połączyły);

o – szczyptę białego pieprzu.

Na koniec dodać:

k – podzieloną na cząstki pomarańczę.

Przepis pochodzi z moich zapisków i niestety nie znam jego oryginalnego źródła.

 

 
1 , 2